Hieronder 8 tips voor het organiseren van je geldzaken.
1. Een overzichtelijke administratie
Het ligt natuurlijk voor de hand: orde en overzicht. Toch valt er voor velen nog heel wat te winnen als het daar om gaat. Het hoeft echt niet ingewikkeld te zijn. Gebruik mappen voor je papieren administratie. Rubriceer ook de administratie op je computer. Stop bijvoorbeeld belangrijke digitale documenten in folders.
2. Apart stapeltje voor belangrijke post
De ervaring leert dat bij veel mensen allerlei post, belangrijke en minder belangrijke, tezamen wordt bewaard. Dat is onoverzichtelijk en kan vroeg of laat tot problemen leiden. Om dit te voorkomen is het handig een aparte stapel te maken van de post waarop je moet reageren. Bijvoorbeeld brieven van de Belastingdienst. Leg ook rekeningen op een plek die goed in het zicht ligt. Het handigste is uiteraard om die rekeningen meteen te betalen. Bewaar ook eindafrekeningen van bijvoorbeeld het energiebedrijf, of overzichten van je huur of je hypotheek in een aparte map. Ook digitaal is het slim om belangrijke e-mail in een aparte mail-map te bewaren. Als je nog meer overzicht wil: print ze uit en bewaar ze in een map. Schrijf op de buitenkant van de map(pen) wat erin zit. Ook dat geeft meer overzicht.
3. Iedere week je administratie bijwerken
Een lastige, omdat je hiervoor in het begin misschien echt eerst even de discipline moet opbouwen. Het helpt doorgaans wel als je hiervoor een vast moment in de week kiest. Het idee is om alle post en andere documenten die je moet bewaren geordend op te bergen, zodat je ze later makkelijk terug kunt vinden. Ga ook iedere week ook even na of alle rekeningen op tijd zijn betaald. Check ook je e-mail of er nog berichten zijn waar je naar moet kijken. Bijvoorbeeld een mail van je energieleverancier of de rijksoverheid.
4. Voldoende saldo op bankrekening
Onnodig rood staan, daar wordt niemand blij van. Het leidt tot rentekosten en automatische afschrijvingen die misgaan. Zorg daarom altijd voor voldoende saldo op de lopende rekening. Maak desnoods geld over van je spaarrekening.
5. Huishoudboekje
Het klinkt ouderwets, bijna als iets uit de jaren vijftig: een huishoudboekje. Toch is het echt zo dat een overzicht van je maandelijkse inkomsten en uitgaven heel erg verhelderend kan zijn. We leven inmiddels natuurlijk wel in het digitale tijdperk. Kies daarom een digitaal huishoudboekje dat je overzichtelijk en ‘goed werkbaar’ vindt.
6. Financiële buffer
Ook dit is een tip die niet echt ‘wereldschokkend’ is, maar het helpt echt enorm als je een potje van een paar duizend euro opbouwt voor onverwachte kosten. Het zijn dan de bekende zaken die vaak genoemd worden: de wasmachine die kapotgaat, de auto die gerepareerd moet worden. Maar het zal je maar gebeuren dat je er geen geld voor hebt. Een goede vuistregel is hier: zorg voor voldoende geld om de twee duurste apparaten in je huis – dus afgezien van de auto – te vervangen.
7. Spaardoelen
Sparen is en blijft een beetje ‘magisch’. In het begin denk je af en toe: heeft dit zin. Maar als je stug en gedisciplineerd periodiek geld opzijzet, zul je zien dat je voor je het weet een aardig bedrag bij elkaar hebt. Handig is om een spaardoel te bepalen. Dat motiveert nog extra.
8. Houd overzicht over het aflopen van verzekeringen, abonnementen en contracten
Ook hier geldt weer: dit schiet er vaak bij in. Maar als je overzicht hebt over aflopende verzekeringen, abonnementen en contracten, dan loont dat vaak echt. Ten eerste kan je bij afloop even onderzoeken of een andere aanbieder een voordeliger aanbod of betere verzekering heeft. Misschien nog belangrijker: het helpt enorm bij het beëindigen van abonnementen waar je eigenlijk toch geen gebruik van maakt.