Flink wat Nederlanders hebben de afgelopen jaren elektrische auto’s gekocht. Omdat het goed is voor het milieu. Maar zeker ook omdat het prettig is voor de portemonnee. Daar komt door ander overheidsbeleid echter langzamerhand een einde aan.

De afgelopen jaren kon je als het om de belasting op je auto ging simpelweg twee percentages hanteren: 4% zogeheten bijtelling voor auto’s zonder CO2-uitstoot en 22% voor auto’s met CO2-uitstoot. Volgend jaar is er een overgangsjaar als het gaat om de voordelige bijtellingspercentages van volledig elektrisch rijden. Dan stijgt om te beginnen het percentage van 4% naar 8%. Tussen 2020 en 2026 zal dat stapsgewijs toenemen tot 22%. Vanaf 2026 is het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s dus gelijk aan die van benzine- en dieselauto’s. De autobranche voorspelt daarom zware tijden voor de elektrische markt en vermoedt dat zakelijke rijders tegen die tijd weer in goedkope diesel- of benzineauto’s zullen stappen.

60 maanden
Het bijtellingspercentage geldt voor een periode van 60 maanden. Kies je bijvoorbeeld nog dit jaar voor een elektrisch auto, dan heb je 60 maanden, tot en met 2024, de 4% bijtelling. Voor een volledig elektrische auto betaal je overigens geen aanschafbelasting (bpm). En met auto’s die op waterstof rijden kun je wel fiscaal voordelig blijven rijden met een bijtelling van 4%.

Automatische rittenregistratie
Wil je helemaal geen bijtelling betalen? Dan moet je de Belastingdienst bewijzen dat je niet meer dan 500 privékilometers per jaar rijdt in je zakelijke auto. Of je nu in een reguliere auto rijdt of in een elektrische. Automatische rittenregistratie is dan dé manier om dit bewijs te leveren.