Consumentenrechten tijdens de coronatijd

Kun je je bioscoopabonnement al een tijd niet gebruiken? Of dat zomerfestival waar je al voor had geboekt gaat niet door? Wat zijn nu je rechten tijdens de ‘coronatijd’? In dit artikel een aantal situaties en je rechten als consument.

Je abonnement is al een tijdje onbruikbaar door corona

Onder meer sportscholen, theaters en bioscopen kunnen al een tijdje hun diensten niet leveren zoals gebruikelijk. Als je een abonnement hebt, is er recht op compensatie voor de tijd dat je er geen gebruik van kunt maken. Volgens de wet hoef je dan tijdelijk niet te betalen. Of het bedrijf moet je terugbetalen. Maar er is nu natuurlijk doorgaans wel sprake van overmacht en veel bedrijven bieden nu vouchers, inhaalmogelijkheden of online lessen aan ter compensatie. Het is in deze tijd verstandig om die te accepteren. Temeer daar de kans toeneemt dat het bedrijf anders failliet gaat.

Evenement gaat niet door

Door de coronacrisis gaat een voorstelling, concert, festival, tentoonstelling of een ander evenement dat je wilde bezoeken niet door. Je hebt dan recht om je geld terug te krijgen. Maar je hebt daarbij geen recht op compensatie voor, bijvoorbeeld, een al in verband met de voorstelling door jou gekocht treinkaartje of geboekte hotelovernachting.
Een voucher of tegoedbon voor de voorstelling hoef je wettelijk niet te accepteren, maar zoals hierboven al gezegd, het kan wel wijs zijn die nu toch te accepteren.

Tegoedbonnenregeling van brancheorganisaties in de culturele sector

De brancheorganisaties in de culturele sector hebben toegezegd dat consumenten een tegoedbon krijgen voor het hele bedrag van voorstellingen die ze niet kunnen bezoeken. Het voordeel van deze tegoedbon – 12 maanden geldig – is dat je daarmee later alsnog naar dit of een ander evenement kunt gaan. Als je geen tegoedbon wilt, kun je je geld terugkrijgen. Laat dat zo snel mogelijk aan de organisator weten. Je hoort dan je geld binnen 3 maanden terug te krijgen als het gaat om een afgelast evenement. Bij een verplaatst evenement, krijg je je geld terug binnen 1 maand na de nieuwe datum van het verplaatste evenement. Op de website bewaarjeticket.nl kun je meer lezen over deze tegoedbonnenregeling.

Cursus, opleiding of training gaat niet door

Je hebt recht op compensatie voor de lessen waarvoor je al hebt betaald en die nu niet doorgaan. Zelfs als de cursus, opleiding of training tijdelijk is stopgezet, mag je deze helemaal stopzetten en dus je geld terug vorderen. Dat betekent dus dat ook als de aanbieder de cursus, training of opleiding op een later moment alsnog wil aanbieden, je de keuze hebt tussen akkoord gaan met een nieuwe datum, of de cursus, training of opleiding stopzetten en je geld terugvragen. Ditzelfde geldt ook voor rijlessen of examentrainingen die de aanbieder heeft stopgezet door de coronacrisis.