Automatische verzekering bij webwinkelen

Veel mensen gebruiken credit cards, omdat ze betaalgemak bieden. In sommige landen zijn credit cards zelfs noodzakelijk voor betalingen. Een voordeel van betalen met een credit card is bovendien dat je in dit digitale tijdperk van online shopping verzekerd bent als er iets mis gaat met je aankoop.

Want als je bij een webshop afrekent met een credit card, zijn je aankopen automatisch 90 dagen tot een jaar – afhankelijk van de creditcardmaatschappij – verzekerd tegen verlies, diefstal en beschadiging. Stel dat je op internet bestelde spullen met een credit card zijn betaald, maar de spullen worden niet geleverd. Dan is er geen man overboord, want je kunt dan aanspraak maken op een aflevergarantie. Dat houdt in dat je een verzoek kunt doen om je geld terug te krijgen als het product niet, te laat of verkeerd is geleverd. Dit geldt voor alle aankopen die je met een credit card doet, ook voor de online aankopen.

Comfortabel gevoel

Dus ook wanneer je een nepartikel toegestuurd krijgt, als het product beschadigd of incompleet wordt afgeleverd of als je iets anders hebt ontvangen dan je hebt besteld, kun je een beroep doen op de creditcardmaatschappij. Je dient dan wel de bestelgegevens en een kopie van je rekeningoverzicht mee te sturen. En je moet kunnen bewijzen dat je het eerst met de webshop hebt geprobeerd op te lossen. En bij een namaakartikel moet je kunnen aantonen dat het product inderdaad nep is. Je moet in dat soort gevallen wel wat moeite doen dus, maar het geeft wel een comfortabel gevoel dat je op die manier gedekt bent bij internetshoppen, als je met een credit card betaalt.

Klarna en PayPal

Overigens zijn er ook andere betaalsystemen waarbij je automatisch verzekerd bent. Dat geldt bijvoorbeeld voor betalingen die je met een app van het Zweedse Klarna of het Amerikaanse PayPal doet. Beide bedrijven bieden ook de mogelijkheid om pas te betalen nadat je het gewenste product binnen hebt gekregen.